Att ha en svenskregistrerad bil i Spanien

Har allt mer den sista tiden förfasats över inlägg på Facebook när det gäller diskussioner om var, när och hur man bör eller måste Spanskregistrera sin bil som befinner sig i landet, samt vad som gäller med besiktning. Gissningar och uppenbar missinformation sprids och blir till slut felaktiga och potentiellt mycket dyrbara sanningar.

Skall därför en gång för alla försöka förklara hur lagstiftningen ser ut, till fromma för de många Svenskar som har en bil här. Lyssna och lär. Snälla… Var dock uppmärksamma på datumet när inlägget skrivs, då lagstiftningen är under förändring.

En gång i tiden, för bara några år sedan, var inte den Svenska Transportstyrelsen uppkopplad elektroniskt med den Spanska motsvarigheten DGT och polisen. DGT eller den Spanska polismyndigheten var inte heller uppkopplad mot den Svenska. Böter för fortkörning, rattfylla och felparkeringar tog evinnerlig tid och med stora problem att inkräva hos de Svenska fordonsägarna om det ens var möjligt. Det var lite Vilda Västern med en svenskregistrerad bil i Spanien. Diverse kommersiella inkassoföretag fick ibland den otacksamma uppgiften att på bästa sätt förhoppningsvis lyckas med att inkräva böterna för respektive Spansk Region. Så är det alls icke nu, men är en allt för lång historia att gå in på detalj här.

Ett gott råd i all välmening, kör aldrig en bil obesiktigad, onykter, för fort eller parkera fel, för dem hittar dig utan problem numera och kommer att inkräva böterna med en minutiös precision. En obetald fortkörningsbot eller vilken annan bot som helst, går numera automatiskt till Kronofogden om den inte betalas, genom ett nytt och förenklat EU-förfarande. Det går inte längre att, som var enkelt för några år sedan, smita från böter som utfärdats i ett annat EU-land genom att t.ex. strunta i att hämta ut rekommenderade brev från utlandet. En väsensskild skillnad mot för bara några år sedan.

Kortfattat kan man säga att den Spanska motsvarigheten till Transportstyrelsen och den Spanska polisen har avsevärt större möjligheter idag att samarbeta och har numera genom direktaccess tillgång alla EU-länders Nationella Trafikregister.

Kommer att i kronologisk ordning försöka förklara de vanligaste och allvarligaste missuppfattningarna:

Påstående: Om en Svenskregistrerad bil befinner sig mer än 183 dagar i Spanien (mer än ett halvt år) är man skyldig att Spanskregistrera den.

Nej, nej, nej… En bil är inte en fysisk person som är skyldig att skatteregistrera sig i Spanien om den vistas här mer än 183 dagar om året. Enligt både EU-lagstiftning, Spansk Nationell och Svensk lag finns det ingen tidsgräns för hur länge ett Svenskt eller f.ö. annat utlandsägt fordon får vara i Spanien. Skulle dock ägaren befinna sig i landet mer än 183 dagar om året, skall man skattskriva sig, varefter även bilen då skall vara registrerad i samma land. Lagstiftningarna innebär därför att de flesta semesterfordon inte behöver registreras i landet de befinner sig i. Dock kan det möjligen, men är ytterst tveksamt, i vissa Spanska regioner finnas lokal lagstiftning som anger annat, men det finns i vart fall inte i Alicante- eller Malagaregionen.

Om någon läsare skulle kunna hänvisa till en lokal lagstiftning som anger annat, skulle det vara mycket! uppskattat med en kommentar. Transportstyrelsen ger däremot uppgifter på sin hemsida om detta som uppenbart och otvetydigt är felaktiga, att en bil skall registreras i landet där den huvudsakligen används. Det finns inget som helst lagstöd för det överhuvudtaget. Efter mejlkontakt med en specifik förfrågan, bekräftar de uppgifterna jag angett ovan samt felaktigheterna på deras hemsida. Trots det, tar de sig tyvärr inte tid för att ta bort eller rätta skrivningen. Deras skrivning tror jag är en av huvudanledningarna till att det sprids så många felaktigheter om detta på nätet. EU-lagstiftningen anger klart och otvetydigt att huvudregeln är att en bil skall vara registrerad i det land där ägaren är bosatt.

Man har dessutom rätt att fritt välja att registrera en bil i alla EU-länder trots att man inte är skattskriven (folkbokförd) där, som t.ex. i Spanien. Förutsättningen är att man har en fast adress, vilket är fallet om man har ett semesterboende som man hyr en längre period eller äger. Ytterligare en förutsättning, förutom detta, är att man har ett Spanskt NIE-nummer. I Sverige heter det för utländska medborgare Samordningsnummer.

ITV i Spanien

Påstående: Det går bra att besiktiga en Svensk bil i Spanien och köra med den här, trots körförbud i Sverige, bara den är besiktigad på ITV, motsvarande den Svenska bilbesiktningen. Körförbudet gäller bara i Sverige.

Nej, nej nej… En bil som har körförbud i ett EU-land har automatiskt körförbud i hela EU, trots att körförbudet är utfärdat i landet den är registrerad i. Det är endast myndigheten/förvaltningen i det land där bilen är registrerad som kan utfärda körförbud på grund av utebliven kontrollbesiktning och ingen annan, men innebär alltså inte att körförbudet inte gäller i andra länder.

Sedan EU-undantaget för utlandsbesiktning avskaffades för Svenska bilar i september-oktober 2022, finns det idag ingen annan möjlighet än att besiktiga bilen i Sverige. Undantag ges inte längre, ännu, men kan kanske eventuellt komma att förändras genom förnyad EU-lagstiftning, samt att det möjligen kommer att etableras Svenska besiktningsföretag i Spanien som samarbetar med den Svenska Transportstyrelsen. Den Svenska Fordonsslagen utesluter inte en möjlighet till detta. Samtliga Svenska besiktningsföretag skall dock vara ackrediterade, godkända, av Swedac samt att det skall ske en årlig revision. Ackrediteringen och den årliga revisionen sker både skriftligt och med personliga besök och inspektioner på anläggningen. Dessutom måste företaget vara en Svensk juridisk person (ett företag), med huvudkontor i Sverige.

Huvudsakligen är det en fullständigt felaktig uppfattning att en Spansk besiktning av en svenskregistrerad bil skulle vara giltig för en bil som har körförbud i Sverige. Det kan bli en mycket dyrbar erfarenhet. Det är aldrig tillåtet att köra en Svenskregistrerad bil med körförbud i Spanien, hur väl den än har gått igenom ITV. De som tror att körförbudet gäller endast i Sverige har tyvärr helt fel. Körförbudet gäller i hela EU, men är utfärdat av en Svensk myndighet, Transportstyrelsen.

Diskussionen huruvida en svensk hel/halv/trafikförsäkring, eller garageförsäkring gäller när den finns eller körs i Spanien med körförbud lämnar jag delvis därhän, då det är olika för respektive försäkringsbolag, men huvudsakligen är ett Svenskt trafikförsäkringsbolag enligt lag är skyldiga att utfärda åtminstone en trafikförsäkring enligt Trafikskadelagen (1975:1410) och försäkringsrörelselagen (2010:2043), för ett fordon som inte är avställt, men har körförbud. Det följer logiskt och analogt skrivningen i den Svenska lagstiftningen, som anger att det är tillåtet att köra ett fordon med körförbud till reparation eller besiktning, så länge bilen är trafikförsäkrad.

Ett kryphål som använts av bl.a. svenskar, har varit lagtexten i den Svenska fordonsslagen som anger, att trots körförbud får bilen köras kortast lämpliga sträcka till verkstad för reparation eller besiktning. Den Spanska polisen är ofta medvetna om detta och har tidigare haft ett icke lagenligt överseende, då det samma gäller för flera andra EU-länder. Dock inte för Spanskregistrerade bilar. Den Spanska fordonslagen anger klart och tydligt att samtliga motorfordon, även utlandsregistrerade, som används i den spanska trafiken måste vara skattade, försäkrade och ha en giltig besiktning. Det finns idag numera ett flertal och alldeles färska exempel på att obesiktigade utlandsägda bilar har fått lämnats på plats och sedan bogserats bort till en uppställningsplats, vilket säkerligen kommer att bli vanligare i framtiden. Polisen har som nämnts tidigare numera direktaccess till alla bilregister i EU och kan på några sekunder få reda på om bilen har körförbud eller inte.

Påstående: Jag kan avregistrera min bil i Sverige och parkera den på gatan utanför min fastighet/lägenhet när den inte används.

Informationen i nedanstående stycke är i numera uppdaterat med tilläggsinformation, både här och sist i detta inlägget, angående ett prejudicerande beslut angående böter för parkering av ett obesiktigat fordon.

Nej, nej, nej… En avregistrerad Svenskregistrerad bil, eller inte heller någon annan avställd bil överhuvudtaget får parkeras på offentliga/kommunalt/statligt ägda parkeringsplatser eller gator i Spanien.

OBS! efter beslut 2023 om detta genom en öveklagad bot, kan ovanstående information vara felaktig, men dels gällde det prejudicerande beslutet en Spansk bil som var obesiktigad, men skattad och försäkrad, så det är tyvärr öppet för ytterligare tolkning. Detta kan innebära att böter mycket väl kan utfärdas på andra grunder till körförbud för en parkerad bil.

Den Spanska lagstiftningen är något otydlig, men antyder att en bil med körföbud/avställd eller oförsäkrad /oskattad bör parkeras där marken lämpligen är inhägnad eller åtminstone klart avskild. Det kan vara i ett stängt privat garage, en privat uppfart med grind vid ett radhus eller villa, gensamhetsparkering som är avgränsad och ägs/sköts av en Comunidad/skötselförening eller en flygplatsparkering.

Den Spanska polisen har outtalat haft överseende med avställda utlandsägda bilar som parkeras på annat sätt. Främst för att inte störa turismen för mycket, men kommer troligen att allt mer följa lagstiftningen. I flera kommuner, bl.a. Torrevieja och Alicante har detta, som politikerna anser vara ett problem diskuterats vid ett flertal tillfällen de senaste åren, där de uttalat att de önskar att polisen skall arbeta mer aktivt med detta. Då det under högsäsong oftast är brist på parkeringsplatser, anser de att avställda och långtidsparkerade bilar upptar parkeringsplatser som istället hade kunnat användas av andra.

Lagstiftningen innebär att de kan och i flera fall väljer mellan att beslagta nummerplåtarna eller att bärga bort bilen. Till och med Svenska husbilar med bl.a. kostsam Malusskatt som ställs av när de är parkerade här, riskerar att få böter, beslagtagna registreringsskyltar eller att bilen fraktas bort.

Ganska nyligen (september 2022) fick f.ö. en svensk familj med en parkerad och avställd husbil böter för detta i Torreviejaregionen på en parkeringsplats vid La Matastranden, där de dessutom blev informerade om att de övervägde att också beslagta registreringsskyltarna. En husbil kan dock stå avställd och uppställd på en avgränsad camping, men bör inte parkeras avställd parkeras på någon enda av de Spanska offentliga parkeringsplatserna eller gatorna.


Uppgifterna i inlägget är i flera steg verifierade och faktakontrollerade varför bloggförfattaren är relativt säker på att uppgifterna är korrekta.

Lycka till och kör försiktigt!

Spanien 2023-03-16

Länkar:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/fordonslag-2002574_sfs-2002-574

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2019370-om-fordons-registrering-och_sfs-2019-370

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/trafikskadelag-19751410_sfs-1975-1410

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forsakringsrorelselag-20102043_sfs-2010-2043

https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2015-11722

Uppdatering 2024-10-24 med länkar och hänvisningar till lagrum.

Nya länkar:

https://euroweeklynews.com/2024/02/28/expired-itv-can-you-be-fined-on-the-way-to-the-inspection

https://www.boe.es/eli/es/rd/1998/12/23/2822/con

https://n332.es/my-british-registered-car-has-an-expired-mot-can-i-get-an-itv-done-in-spain-instead/

https://n332.es/can-my-british-registered-car-have-an-itv/

Det kanske ytterligare behöver klargöras att en obesiktigad bil inte får köras i Spanien.

Informationen finns bl.a. i den nedersta oediterade länksamlingen och bifogar fyra nya länkar till laghänvisningar m.m i uppdateringen. Det finns fler lagar som reglerar detta och återkommer kanske med även dem.

Genom länkarna kan man även få klar information om, som jag skrivit om tidigare, men som tyvärr verkar ha ytterligare behov av att klarläggas och pängteras, att en Spansk besiktning av en utlandsregistrerad bil inte! är giltig i Spanien, även om den mycket väl kan utföras genom lagregleringen när det gäller frivillig besiktning.

Lagarna som det hänvisas till har för enkelhetens skull för läsarna översatts till Engelska,då det blir en något bättre översätttning än om det vore gjord till Svenska:

Article 5. Powers of the Ministry of the Interior.

j) The reporting and sanctioning of violations for failure to comply with the obligation to undergo technical inspection of vehicles, as well as the requirements derived from it, and due to the exercise of industrial activities that directly affect road safety

Article 10. Users, drivers and vehicle owners.

3. The owner and, where applicable, the lessee of a vehicle have the duty to act with the utmost diligence to avoid the risks involved in its use, maintain it in the legally and regulatory established conditions, subject it to the corresponding examinations and inspections and prevent it from being driven by anyone who has never obtained the corresponding driving permit or license

Article 59. General rules.

2. The driver of a motor vehicle or moped is required to be in possession of and carry with him/her a valid driving permit or license, as well as the vehicle’s circulation permit and technical inspection card, and must show them to the law enforcement officers in charge of traffic surveillance in the exercise of their assigned functions upon request, in accordance with the terms established by regulation

Article 76. Serious violations.

o) Driving a vehicle that does not comply with the technical conditions established by regulations, unless it is classified as very serious, as well as violations relating to the regulations governing the technical inspection of vehicles

Det är med andra ord en allvarlig överträdelse att framföra ett fordon i Spanien som har körförbud genom att den inte är besiktigad i tid.

Dessutom, inga undantag ges för något enda utlandsregistrerat fordon, hur väl det än är besiktigat i Spanien, då som nämnts tidigare, att den inte har en giltig besiktning utan har körförbud i hela EU, precis som en Spansk bil får om man inte besiktigar i tid.

Lagrumshänvisningar i Royal Decree 2822/1998, of December 23, approving the General Vehicle Regulations.

Article 3. Basic concepts.

j) Certificate for circulation. Document issued by a competent third party designated by the autonomous body, the Central Traffic Headquarters, which certifies that the vehicle being tested complies with the applicable technical requirements in accordance with national and international technical regulations…

Article 10. Technical inspections of vehicles.

1. Vehicles registered or put into circulation must undergo a technical inspection at one of the Vehicle Technical Inspection Stations authorized for this purpose by the competent authority in matters of Industry in the cases and with the periodicity, requirements and exceptions established in the regulations included in Annex I.

Annex 1 hänvisar till undantag i EU-lag som mest handlar om nummerskyltar, märkning av vilket land de är registrerade i och dess utformning och inte om besiktning.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN-PL/ALL/?uri=CELEX:31998R2411&from=EN

En förändring av lagtolkningen har skett i augusti 2023, genom ett överklagat ärende från 2021, sedan det ursprungliga inlägget skrevs, med ett beslut av ogiligförklarande av böter för en parkerad spansk bil som inte var besiktigad.

Bilen var dock försäkrad och skattad, så det är oklart om det gäller även dessa situationer. Dock generellt påpekar domstolen att det i bl.a. trafiklagarna och Kungliga Dekreten endast nämns att böter skall utfärdas vid färd av en obesiktigad bil.

De spanska juristerna vill dock tolka utslaget analogt till att gälla alla anledningar till körförbud. D.v.s. även om bilen är avställd, oskattad eller oförsäkrad.

En artikel om det prejudicerande beslutet finns att läsa på länken:

https://aeaclub.org/trafico-sancionar-vehiculos-estacionados-sin-itv

Ett flertal jurister menar dock att böter högst troligen kommer att fortsätta att utfärdas för detta, då implementering och lagtolkning allt för ofta, bl.a. när det gäller trafikförseelser är undermålig genom avsaknad av detaljkunskap hos lagförande myndigheter och dess anställda.

Vill även passa på att påpeka att jurister och advokater i Spanien är eniga om att rättstillämpningen, främst när det gäller böter, allt för ofta sker på ett rättsosäkert sätt, vilket innebär att den som har ekonomiska möjligheter att överklaga en orättfärdig bot ofta får rätt i högre instans.

Kan endast hålla med och beklagligt nog konstatera att skillnaderna i den praktiska rättstillämpningen och rättssäkerheten mellan Sverige och Spanien är mycket stora.

Sverige 2024-10-24

8 thoughts on “Att ha en svenskregistrerad bil i Spanien”

  1. Hej
    Har med stort intresse läst det välskrivna och vederhäftiga inlägget om att ha en svensk registrerad bil i Spanien.
    Min situation är att jag har en svensk registrerad bil i Portugal med körförbud som behöver komma till Sverige för besiktning. Som jag tolkar situationen är det inte läge att köra tillbaka den i och med körförbudet. I Inlägget nämns dock kryphålet i lagen om att köra närmaste vägen till besiktning och att spanska polisen är medvetna om detta.
    Är det så att trots kryphålet så är det slutkört med dryga böter/avgifter om man blir stannad av polisen?

    1. Hej. Tack för dina synpunkter.

      Kryphålet jag beskriver är egenligen inget sådant, då det inte är tillåtet att köra en obesiktigad bil i Spanien, oberoende av var den är registrerad.
      Däremot har det varit så att de tolkat den Svenska trafikförordningen på ett felatktigt eller kanske snarare ett milt sätt och tidigare låtit det passera.

      Hur lagstiftningen ser ut i Portugal känner jag tyvärr inte till.

      Det finns en uppenbar en risk för både böter och att bilen t.o.m. kan beslagtas om man kör en obesiktigad bil från Portugal, genom Europa och till Sverige. Kan tyvärr inte bedöma hur stor den är, men känner till ett flertal som gjort det utan problem.
      De har f.ö. haft en Svensk trafik/helförsäkring.

      Kan tyvärr inte råda dig till att göra så och rekommenderar därför att registrera den i Portugal istället.

      Lycka till

      1. Tack för en väldigt bra sammanställning. Bra gjort!

        “Kryphålet jag beskriver är egenligen inget sådant, då det inte är tillåtet att köra en obesiktigad bil i Spanien, oberoende av var den är registrerad.”
        En svensk bil med körförbud får enl svenska bestämmelser köras kortaste vägen till reparation eller besiktning. Det känns som ett väldigt praktiskt undantag.

        Citerar Gunnars inlägg nedan:
        “Beside this a foreign vehicle may temporarily only take part in domestic traffic if it’s operating road safety.
        Evidence about road safety is proof of periodical technical inspection (almost in registration documents).
        Most likely it would be safe if you do periodical technical inspection in Spain.”
        Tydligen finns motsvarande undantag oxo i Tyskland.

        Så vad gäller i Spanien? Finns motsvarande undantag för obesiktade (spanska) bilar som skall till besiktningen, ITV?

        Gäller det i så fall oxo för svenska obesiktade bilar som skall till besiktningen i Sverige?

        Någon som VET?
        Ha det gott

        1. Tydligen och olyckligtvis är du inte klar över den mycket skarpa skrivningen som jag återger i mitt inlägg. Numera med ytterligare texttillägg och länkar efter ditt inlägg.

          Man kan aldrig säkert “veta” när det gäller lagar, varken som jurist eller annan lagkunnig. Man kan bara tolka dem tillsammans med tidigare domar anse/inse att de bör vara på ett visst sätt, vilket jag hoppas klart framgår i inlägget.
          Du kan aldrig! hitta någon som säkert “vet” därmed. Den som dristar sig till att påstå sig att säkert veta när det gäller spansk lag, bör inte ens övervägas att tas som sakkunnig.

          Den Spanska praktiska lagtolkningen och dess implementering är långt ifrån hur Svensk tolkning och lagstiftningsordning fungerar i praktiken, men kommer inte att ange de relativt stora åtskillnaderna här, då det kräver ett avsevärt längre inlägg än om bilar och dess besiktning och körförbud. Kommer kanske att göra det i framtiden, men kommer att isåfall kräva avsevärt mer tid och skrivning, förklaring, länkar och beskrivning och är ytterst tveksamt om jag har den tiden till förfogande, då det är stora skillnader i hur lagarna tolkas och utövas i respektive länder.

          Genom den spanska lagen och Kungliga dekreten kan man tolka, vilket de flesta jurister och domstolar är överrens om i detta fallet, att det inte finns något undantag för de obesiktade fordonenen i trafiken. Tvärtom, om en spansk, eller för den delen ett utländskt fordon har körförbud på grund av sen besiktning i registreringslandet, skall den enligt lagstiftningen och praxis bärgas till besiktningsanläggningen. Vid en poliskontroll skall den beslagtas (undantag kan dock ges just för detta för första och eventuelllt den andra boten under vissa förhållanden, för spanskregistrerade bilar t.ex.) samt bärgas till en uppsamlingsplats, vilket analogt tolkas på samma sätt och numera allt oftare sker för utlandsregistrerade fordon, då det s.k. kryphålet inte längre anses vara juridiskt hållbart, eller snarare aldrig har varit enligt ett flertal aktuella och nyliga prejudikat.

          Det står klart uttryckt i lagen att inget registreringspliktigt motorfordon (ok, för den riktigt petige finns det faktiskt undantag för bl.a. militära-, beskicknings- och handikappfordon) får köras i Spansk trafik oberoende av i vilket land den är ifrån som inte är besiktad i tid i korrekt registreringsland, vilket efter prejudikatsbesluten inneburit att utländska bilar nu i allt större utsträckning har beslagtagtagits på plats och bärgats bort till upplag, eller vilket är en mycket mild lagtolkning ibland innebär att föraren endast får böter enligt spansk praxis för första och andra förseelsen, trots att de i flera fall har besiktats på spanska ITV.

          Under några år ansökte och fick b.l.a. Sverige och Holland undantag för den obligatoriska besiktningen i registreringslandet, då de menades att man skulle kunna tolka EU-lagen på det sättet, att det fanns en möjliighet att ge dispens för innomeuropeiska besiktningar. Man menade att en besikting i valfritt EU-land annat än registreringslandet skulle kunna anses vara giltigt i hela EU efter harmoniseringen av besiktningsreglerna.
          Denna lagtolkning överprövades och avslogs slutgiltigen i oktober 2022 och därmed avskaffades undantaget i samband med detta. Dock det finns tecken och önskemål om ett sådant förfarande möjligen kan komma att införas i en relativt snar framtid.

          Dessutom, uttrycket “Most likely” i Gunnars inlägg, innebär uppenbart att den som svarar är osäker på svaret som ges.

          Tyvärr känner jag inte till den Tyska trafiklagstiftningen, utan tolkar bara den Svenska, Spanska och den gemensamma EU-lagstiftningen.

          Har nu uppdaterat inlägget med hänvisningar i Spanska trafiklagen och andra länkar. Det finns ytterligare lagar som reglerar detta, men hänvisar till de två översiktliga och länkar till dessa.

          En trovärdig länk som tolkar lagen är bl.a.:

          https://euroweeklynews.com/2024/02/28/expired-itv-can-you-be-fined-on-the-way-to-the-inspection/

          Där det bl.a. står att läsa:

          “The consequences of driving with an expired or failed MOT are clear, fines are a certainty if the Guardia Civil catches you on public roads.

          However, once you’ve reached the ITV station, the expired status of your vehicle won’t attract penalties there.
          The real risk lies in getting to the station, even a short distance on public roads can lead to fines.”

          Svaret på din andra fråga, om det även gäller svenska fordon, så är det samanfattningsvis alltså samma lagstiftning som gäller för samtliga fordon, både spanska och EU-registrerade utländska bilar, när de körs i den spanska trafiken, att de bl.a. skall ha en giltig besiktning i landet de är registrerade i, vilket går att finna i de nyinlagda länkarna och de förklarande texterna.

          Detta gäller även bilar utanför EU, men DGT samt samtliga andra trafikorganistationer och trafikregleringsorganisationer (polisorganisationer mm) har endast direktacces till ett gemensamt EU-register gällande detta, enligt en tvingande EU-lag lag om ett ömsesidigt realtidsbaserat accessbart digitalt register och som implementerades under 2018.

  2. Hej jag är född i sverige men är både svensk och spansk medborgare och skall snart folkbokföra mig i spanien.

    Jag skattar i sverige och tänkte lägga in kontantinsats och betala i månaden för en bil jag vill köpa, jag undrar får jag endå ta den till Spanien o regristrera den där i och med att jag ska bo där heltid eller spelar det ingenroll om jag har skuld på bilen ? Utan får jag endå importera den från Sverige till Spanien och regristrera den?

    Mvh

    1. Hej och tack för din fråga
      Du kan inte registrera (överföra) en svensk bil till Spanskt register om den har en kreditspärr hos Transportstyrelsen, eller snarare om kreditgivaren inte går med på att häva den. Det gör dem oftast inte om lånet inte är slutbetalt och bilen står som säkerhet för lånet. Det går f.ö. inte heller att göra att ägarbyte i Sverige, då kreditföretaget måste godkänna det.
      En bil med kreditspärr kan därför inte heller överföras till det spanska registret.
      Vid export av fordon inom EU är det urspungslandets registermyndighet, i sverige Transportstyrelsen som måste godkänna överföringen till spanien. Det kan de inte göra för fordon med kreditspärr utan godkännande och klartecken från kreditgivaren.
      Det kan dock vara möjligt att prata med kreditgivaren innan och be dem att häva spärren. Det är dock ganska osannolikt att de skulle göra det innan lånet är slutbetalt.

      Lycka till!

  3. Bra info! Om man vill köra fordon med körförbud närmaste vägen till Sverige för besiktning passerar man bl.a. Tyskland. Jag skrev till tysk myndighet och frågade vad som gäller. Om det kan vara bra att ha ett kontrollintyg från ITV att bilen är körduglig. Svaret var följande:
    Nevertheless I want to give you the following information:
    According to German law and regulations (§ 20 Vehicle Registration Law; in German Fahrzeug-Zulassungsverordnung – FZV) vehicles
    registered in another state may temporarily take part in domestic traffic if a valid registration certificate has been issued for them by
    a competent authority in the other state. Beside this a foreign vehicle may temporarily only take part in domestic traffic if it’s operating road safety.
    Evidence about road safety is proof of periodical technical inspection (almost in registration documents).
    Most likely it would be safe if you do periodical technical inspection in Spain.

    I hope this is of help for you.

    Regards,

    Tim-Martin Otte
    Kraftfahrt-Bundesamt
    Grundsatzfragen der Zulassung und
    Registrierung von Fahrzeugen

    1. Tack för det informativa svaret

      Blev dock lite orolig över skrivningen “Most likely” som kan översättas med högst troligen och inte är en säker tolkning av den Tyska trafikförordningen.

      Själv har jag tyvärr bara angett vad Svensk och Spansk lagstiftning anger när det gäller detta och har nu förtydligat den Spanska med hänvisningar till lagparagrafer.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

twelve − 1 =